اوتیسم چیست؟

۲۹ بازديد

اوتیسم چیست؟

اختلال طیف اوتیسم یک اصطلاح گسترده می باشد که برای توصیف گروهی از اختلالات رشدی عصبی استفاده می شود. بیماری اوتیسم توسط مجموعه‌ ای از رفتارهای مشخص توصیف شده و به صورت یک طیف بوده که بر افراد مختلف به شکل و درجات متفاوت تاثیرگذار می باشد. اختلال اوتسشم نوعی اختلال رشدی می باشد که می تواند چالش های اجتماعی، ارتباطی و رفتاری قابل توجهی در فرد ایجاد کند. این اختلالات با مشکلات ارتباطی و تعاملات اجتماعی مشخص می شوند. افراد مبتلا اکثرا علائم یا نشانه های رفتاری محدود ، تکراری و کلیشه ای را نشان می دهند.

علائم اوتیسم

علائم اوتیسم معمولاً در اوایل کودکی بین 12 تا 24 ماهگی مشاهده می شود. با این حال، علائم ممکن است زودتر یا دیرتر بروز پیدا کنند. مثل:

-حرکات تکراری

-پایبندی سفت و سخت به رفتار های خاص

-افزایش یا کاهش حساسیت به اطلاعات حسی خاص

-دغدغه های ثابت

-دشواری در حفظ روابط

-مشکلات ارتباط غیر کلامی و کلامی

علل اوتیسم

داشتن یک عضو درجه یک مبتلا به اوتیسم، جهش های ژنتیکی، سندرم ایکس شکننده، وزن کم به هنگام تولد، قرار گرفتن در معرض سموم محیطی، سابقه عفونت های ویروسی و... .

درمان اوتیسم

هیچ گونه روش درمانی برای اوتیسم وجود ندارد اما به اعتقاد کارشناسان روان شناسی و روان پزشکی روش های درمانی و سایر مراحل درمانی می توانند به افراد کمک کنند تا حس بهتری داشته باشند یا به کاهش علائم آن ها کمک کنند.

درمان هایی مانند رفتاردرمانی، روان درمانی، بازی درمانی، کاردرمانی، آب درمانی، فزیوتراپی و گفتاردرمانی می باشد. کاردرمانی اوتیسم و گفتاردرمانی اوتیسم در درمان تاخیر گفتار در کودک اوتیسم بسیار موثر می باشد.

بسیاری از مراکز تشخیص درمان اوتیسم در تهران وجود دارد. کلینیک تخصصی دکتر صابر، بهترین مرکز توانبخشی اوتیسم، واقع در غرب و شرق تهران با در نظر گرفتن خدمات حضوری و انلاین کاردرمانی، گفتاردرمانی، بازی درمانی، اتاق تاریک و... رضایت همیشگی مراجعه کنندگان را در کلیه مناطق جذب نموده است.

کاردرمانی در مهارت های دستی

۲۱ بازديد

کاردرمانی در مهارت های دستی

دست و مچ دست از قسمت های پیچیده بدن می باشند که از استخوان ها، تاندون ها، عضلات، اعصاب، رگ ها، رباط ها و بافت های همبند تشکیل شدند. دست ها امکان انجام حرکات را برای بدن فراهم می کنند و تونایی و قدرت لازم برای انجام کارهای روزمره در خانه و محل کار را میسر می کنند. به طور معمول در هر کاری که از صبح تا شب انجام می دهیم، از دستان خود استفاده می کنیم. به علت استفاده مداوم از آن ها اغلب دست و مچ دست دچار آسیب می شوند. بنابراین آسیب دیدگی در این قسمت بر توانایی فرد در انجام کارها چه کارهای ساده و چه پیچیده، تأثیر خواهد گذاشت.

امروزه با تخصصی شدن حرفه ها و افراد، در جهت بهبود ارائه خدمات به بیماران با مشکلات دستی، دست به مجموعه خدمات کاردرمانی اضافه شده و در این حیطه کاردرمانگران دست تلاش می کنند هرگونه اختلال در دست اعم از حسی و یا حرکتی را درمان کنند.

متخصصین کاردرمانی دست ناهنجاری، تورم، تفاوت در رنگ، حساسیت و تغییر عملکرد کلی، یعنی حرکت، قدرت و توانایی دست را بررسی می کنند که در تعیین دامنه محدودیت ها و شدت جراحات بسیار مهم است.

چه بیمارانی می توانند از خدمات کاردرمانی دست بهره ببرند؟

-آسیب های مغز و اعصاب
-آسیب های اسکلتی عضلانی
-آسیب های مربوط به اعصاب دست
آیا می توان کاردرمانی دست را در منزل انجام داد؟

این روزها با توجه به سختی های ایاب و ذهاب برای بیماران، مخصوصا بیماران کهنسال انجام کاردرمانی دست در منزل به  از دیگر خدمات کاردرمانی جسمی اضافه شده است.

مزایای کاردرمانی دست در منزل:

-آرامش و آسایش بیمار هنگام انجام تمرینات و نبود استرس

-عدم اتلاف زمان برای جابجایی بیمار به کلینیک های کاردرمانی

-کاهش هزینه های جابجایی

-عدم ایجاد مزاحمت برای همراه بیمار

کلینیک توانبخشی دکتر صابر، بهترین مرکز تخصصی کاردرمانی و گفتاردرمانی در غرب و شرق تهران بوده و رضایت مراجعه کنندگان را همیشه به خود جلب کرده.