کاردرمانی جسمی و دست

۱۳ بازديد

کاردرمانی جسمی به افراد یاد می دهد که چگونه با شرایط جسمی خود سازگار شوند. این سازگاری می تواند به آن ها در انجام هر نوع کار و فعالیتی در خانه، مدرسه و محل کار کمک کند. یکی از اهداف اصلی کاردرمانی جسمی بازیابی دوباره توانایی های بیماران برای انجام کار های روزانه زندگی می باشد. متخصصان آموزش دیده در حیطه کاردرمانی جسمی عملکرد بدنی غیر طبیعی مربوط به آسیب ها و صدمات، ناتوانی ها، بیماری ها و یا هر وضعیت دیگری را ارزیابی کرده و درمان می کنند. تکنیک های کاردرمانی جسمی برای افرادی که دچار سانحه رانندگی شده اند، افرادی که در ورزش و یا محل کار دچار آسیب دیدگی شده اند و یا افرادی که شرایطی همچون بیماری های قلبی و یا ضعف شدید در بینایی را تجربه می کنند، مناسب است. این تکنیک ها شامل تمرین ها و همین طور حرکات موضعی مفاصل و ماهیچه ها می باشد که برای ترمیم عملکرد، بهبود تحرک، تسکین درد و جلوگیری و یا محدود کردن ناتوانی های جسمی همیشگی در بیماران استفاده می شود. کاردرمانان با افراد ی که دچار اختلال شده اند در هر سنی از نوزادان نارس گرفته تا کودکان خردسال و افراد میان سال و یا سالمندان کار می کنند. آن ها به افراد در هر سنی کمک می کنند تا بر اثرات ناتوانی ناشی از بیماری، پیری و یا تصادف غلبه کنند و بتوانند کار های روزانه و یا فعالیت های اجتماعی را به تنهایی انجام دهند. کاردرمانی کودکان هم کمک می کند تا مهارت های شناختی، جسمی و حرکتی کودکانی که دچار ناتوانی های حرکتی شده اند، ارتقا یابد و  در نتیجه در آینده به موفقیت بیشتری دست پیدا کنند.

کاردرمانی دست نیز حیطه ای از کاردرمانی جسمی است که به مشکلات مخصوص شانه، آرنج، مچ و انگشتان دست با زمینه ارتوپدی و مغز و اعصاب سر و کار دارد.

طیف وسیعی از بیماران می توانند از خدمات کاردرمانی دست بهره مند شوند و به حداکثر سطح از استقلال عملکرد اندام فوقانی برسند. این بیماران را می توان در سه گروه کلی تقسیم بندی کرد:

-آسیب های مغز و اعصااب

-آسیب های اسکلتی عضلانی

-آسیب های مربوط به اعصاب دست

کلینیک توانبخشی دکتر صابر با جمعی از متخصصین کاردرمانی مجرب و کارآزموده، کاردرمانی جسمی و کاردرمانی در مهارت های دستی را در غرب و شرق تهران گرد آورده است. 

کاردرمانی ذهنی چیست

۱۱ بازديد

بسیاری افراد کاردرمانی را با خدمات کودکان یا کاردرمانی جسمی ارتباط می دانند و از دیدن کاردرمانگران ذهنی که در محیط های بهداشت روانی کار می کنند، متعجب می شوند. اگر شما یا کی از عزیزان تان به یک متخصص کاردرمانی ذهنی مراجعه کنید، دانستن نقش آن ها می تواند به شما کمک کند تا تخصصی ترین مواظبت را انجام دهید. به طور کلی کاردرمانی ذهنی هم در کودکان و حتی در بزرگسالان بسیار کاربرد داشته و در تمامی اختلالاتی همچون اوتیسم، بیش فعالی، سندرم ها، اختلالات حسی حرکتی و هم بیماری ها و اختلالات بزرگسالان کاربرد دارد.

کار درمانی ذهنی به کودکانی که به علت اختلالات گوناگون، در مراحل رشدی و نقاط عطف رشدی تاخیر داشته اند، کمک می کند تا بیش ترین توانایی را کسب کرده و اختلاف سن رشدی و تقویمی خود را به کمترین مقدار ممکن برسانند. ضعف مهارت های حرکتی که به یکپارچگی حسی و حرکتی ارتباط دارند، از جمله اختلالات مهمی می باشند که این حیطه تخصصی از کاردرمانی به آن می پردازد. در این حیطه از کاردرمانی از تکنیک های درمانی مختلفی همانند رفتار درمانی ، بازی درمانی ، حرکت درمانی ، اتاق تاریک و... استفاده می شود.

هدف از انجام کاردرمانی ذهنی کودکان، بررسی نقاط ضعف کودک در انجام کار های ضروی و روزانه و بهبود توانایی های کودک در جهت زندگی بهتر راحت تر و ارتباط قوی تر با جامعه است. کاردرمانگر ذهنی در این حیطه تلاش می کند با ایجاد تغییراتی در محیط زندگی و کار فرد، در بهبود توانایی های فرد در ایجاد ارتباط موثر نقش داشته باشد.

موارد کاربرد کاردرمانی ذهنی

-کم توانی ذهنی

-اختلال یادگیریش

-اختلال پردازش حسی

-اوتیسم

-بیش فعالی

-سندروم داون

-اختلالات رفتاری

-تاخیر رشدی کودکان

-مشکلات حافظه

کلینیک کاردرمانی دکتر صابر با مجرب ترین متخصصین، کاردرمانی جسمی و ذهنی را در دو منطقه غرب و شرق تهران ارائه می دهد.