آرشیو آذر ماه 1401

https://mehdisaber.com

کاردرمانی ذهنی؟

۱۶ بازديد

بسیاری از افراد کاردرمانی را با خدمات کودکان یا کاردرمانی جسمی مرتبط می دانند و از دیدن کاردرمانگران ذهنی که در محیط های بهداشت روان مشغول به کار هستند، متعجب می شوند. کار درمانی ذهنی به کودکان و بزرگسالانی که به علت اختلالات گوناگون، در مراحل رشدی و نقاط عطف رشدی تاخیر داشته اند، کمک می کند تا حداکثر توانایی را به دست آورده و اختلاف سن رشدی و تقویمی خود را به حداقل برسانند. یکی از شاخه های مهم کاردرمانی که به درمان و کاهش مشکلات ذهنی در کودکان کمک می کند، کاردرمانی ذهنی است. همچون سایر بخش های کاردرمانی، هدف اصلی کاردرمانی ذهنی کمک به افراد در مشارکت هرچه بیشتر در فعالیت های روزانه است.

ضعف در مهارت های حرکتی که به یکپارچگی حسی و حرکتی ارتباط دارند از جمله اختلالات مهمی هستند که این شاخه تخصصی از کاردرمانی به آن می پردازد. در این حیطه از کاردرمانی از تکنیک های درمانی همانند رفتار درمانی، بازی درمانی، حرکت درمانی، اتاق تاریک و... استفاده می شود.

آموزش کاردرمانگر ذهنی نیازمند رویکرد های کلی و مناسب برای کار در محیط های بهداشت روان می باشد. آموزش های یک متخصص کاردرمانگر ذهنی با توجه به میزان بهره هوشی و مهارت های کودک ارائه می شود. کاردرمانگر ها علاوه بر آموزش دیدن در حیطه سلامت جسمی، در موارد زیرنیز آموزش می بینند:

-ارزیابی شناختی

-استراتژی های حسی

-اتحاد درمانی

-فرایند گروهی

-مشارکت در فعالیت های یادگیری روزمره

-مهارت های اجتماعی و عاطفی

چه افرادی به کاردرمانی ذهنی نیازمندند؟

کودکانی با:

-مشکلات اتیسم

-اختلال نقص توجه و بیش فعالی

-فلج مغزی

-اختلالات یادگیری

-سکته مغزی

-اختلالات رفتاری مانند پرخاشگری

-مشکل سندرم داون

-اختلالات مخچه

-اختلال حواس و حافظه

-مشکل در ارتباطات

-مشکلات روحی مثل افسردگی

-دیستروفی عضلانی

-سندرم های ژنتیکی

-استرس شدید

در کلینیک کاردرمانی دکتر صابر انواع خدمات کاردمانی از جمله کاردرمانی ذهنی تحت نظر بهترین متخصص کاردرمانی، دکتر مهدی صابر، انجام می شود.