اختلالاات یادگیری

۱۱ بازديد

اختلالات یادگیری به معنای کاهش توانایی ذهنی و فیزیکی می باشد، به صورتی که فرد در انجام  کارهای خانه و فعالیت ‌های اجتماعی یا امر تحصیل با مشکلات اساسی رو به ‌رو است. یادگیری افراد مبتلا به اختلال یادگیری در مقایسه با افراد عادی مدت زمان بیشتری زمان می برد و فرد احتمال دارد برای یادگیری مطالب دشوار، پرورش مهارت ‌های جدید و برقراری تعامل با دیگران، به کمک احتیاج داشته باشد. یکی از نکات مهم که باید به آن توجه داشته باشید این است که خواندن، نوشتن و فعالیت ‌هایی از این قبیل برای بسیاری از کودکان ممکن است چالش برانگیز باشد اما این به معنای اختلال یادگیری در آن ها نیست. اختلال یادگیری نشانه ها و علائم خاصی دارد که با توجه به افراد مختلف، متفاوت بوده و با گذشت زمان برطرف نمی ‌شود.

نشانه ها و علائم شایع اختلال یادگیری

-حافظه و تمرکز ضعیف

-مشکل در خواندن و نوشتن

-مشککل در ریاضیات

-حواس پرتی

-ناتوانی در ادای کلمات

-مشکل درک مفاهیم

-مشکل عملکرد تحصیلی

علل به وجود آمدن اختلال یادگیری

-عوامل ژنتیکی و وراثت

-جراحت در سال های ابتدایی زندگی کودک

-نرسیدن اکسیژن کافی به مغز هنگام تولد کودک

اختلال یادگیری درمان نمی ‌شود ولی راهکار هایی برای غلبه بر آن وجود دارد. تشخیص سریع و به موقع این اختلال می‌ تواند به کاهش آن کمک کند و شانس موفقیت کودک را در مدرسه و اجتماع بالا ببرد. عدم درمان اختلال یادگیری موجب افزایش حس نا امیدی، کاهش اعتماد به نفس و بروز مسائل دیگر در کودک می ‌شود. متخصصان با شناسایی نقاط قوت کودک و ارائه روش هایی برای درمان ضعف‌ های او می ‌توانند تا مقدار زیادی مسائل مربوط به اختلالات یادگیری را برطرف کنند و به کودک در یاد گرفتن مهارت ‌ها کمک کنند.

دکتر مهدی صابر، بهترین دکتر تشخیص اختلال یادگیری، با ارائه روش های درمانی اختلال یادگیری همچون گفتاردرمانی در اختلال یادگیری و... به درمان این اختلال می پردازد.

لکنت زبان به چه معناست؟

۱۰ بازديد

لکنت زبان نوعی اختلال در صحبت کردن است، به طوری که فرد نمی تواند به طور پیوسته کلمات را ادا کند. لکنت زبان در کودکان بیشتر مشاهده می ‌شود و بین ۲ الی ۷ سالگی بروز پیدا می کند. پسران بیشتر از دختران به این اختلال دچار می‌ شوند. همه اختلالات گفتاری در کودکان را نباید لکنت زبان در نظر گرفت، چرا که کودکان در سنین ابتدایی حرف زدن به طور طبیعی دچار توقف و یا تکرار کلمه می ‌شوند، بنابراین والدین باید تا تکامل گفتاری کودک صبوری خود را حفظ کنند. اما گاهی کودک به علت اضطراب ‌های وارده و یا ترس دچار نوعی اختلال گفتاری می ‌شود به گونه ای که احتمال دارد برای بیان واژه ای فشار بیاورد و یا تغییر شکل در صورتش دیده شود. در این حالت باید گفتار کودک مورد بررسی قرار بگیرد. علت لکنت زبان را می‌توان سه عامل در نظر گرفت: آسیب های مغزی، آسیب های روحی، ژنتیک و وراثت.

علائم لکنت زبان

تکرار، طولانی شدن و توقف در گفتار سه رفتار اصلی در لکنت زبان هستند اما علائم دیگری هم وجود دارند از جمله:

-لرزش لب ها

-مکث پیش از حرف زدن

-جایگزینی کلمات

-پلک زدن چشم

-اضطراب پیش از شروع گفت و گو

-ناتوانی در شروع جمله

به چندین روش متفاوت می توان لکنت زبان را درمان کرد. واضح و اشکار است که هر چه درمان را زودتر شروع کنیم، نتایج دریافتی بهتر است، پس بعد از آگاهی از مشکل کودک باید او را به یک متخصص گفتاردرمانگر ببریم. از جمله درمان های لکنت زبان می توان گفتاردرمانی، دارو درمانی، دستگاه ضد لکنت، تمرینات گفتاردرمانی در منزل و... را نام برد.

مرکز گفتاردرمانی دکتر صابر با یک کلینیک گفتاردرمانی در غرب تهران و یک کلینیک گفتاردرمانی در شرق تهران، با استفاده از درمان های تخصصی و به روز به درمان کودکان با لکنت زبان می پردازد.