اختلال پردازش حسی

۱۹ بازديد

اختلالات پردازش حسی مشکلاتی در سازماندهی و واکنش به اطلاعاتی می باشند که از طریق حواس دریافت می ‌شوند. اختلالات پردازش حسی نوعی ناتوانی یادگیری خاص نیستند، اما همچنان می‌ توانند تاثیر بزرگی در یادگیری داشته باشند. ممکن است کودکان نسبت به ورودی حسی، حساسیت بیش از حد داشته باشند؛ حساسیت کمتر از حد داشته باشند یا از هر دو اختلال رنج ببرند. اختلال پردازش حسی می ‌تواند تاثیر زیادی در یادگیری و زندگی روزانه داشته باشد. بعضی از کودکان مبتلا به اختلال پردازش حسی هم وجود دارند که ممکن است هم از دریافت ورودی حسی اجتناب کنند و هم به دنبال دریافت آن باشند. واکنش‌ های این کودکان ممکن است بسته به محیط یا شرایط، از یک روز به روز دیگر تغییر کند یا حتی در طول روز تغییر کند.

محققان و دانشمندان در پی یافتن دلایل بیولوژیکی این اختلالات هستند. برخی از پژوهش ‌ها نشان می‌ دهند که این اختلالات می‌ توانند ژنتیکی باشند. محققان همچنین در حال بررسی عوارض هنگام تولد و سایر عوامل محیطی می‌ باشند اما تاکنون هیچ علت شناخته شده ‌ای برای اختلالات پردازش حسی یافت نشده.

علائم اختلال پردازش حسی

-اجتناب از لمس شدن

-نشان دادن مشکلات رفتاری

-مشکلاتی در ارام کردن خود پس از برانگیختی

-اجتناب از خوردن غذا هایی با بافت هایی مشخص

-بیش حسی به پارچه های خاص

-تمایل به انجام بازی های تکراری و روزمره

-حساسیت به صدا ها

-حساسیت به بو های شدید

-اجتناب از حضور و باقی ماندن در گروه های بزرگ

متخصصین کاردرمانی، فعالیت ‌هایی را ارائه می ‌کنند که کودک شما احساس راحتی، امنیت، تمرکز و دقت بیشتری پیدا کند. این فعالیت‌ ها به نحوی طراحی شدند که تماس بدنی زیادی وجود داشته باشد تا این امر تحریک مناسبی برای کودک ایجاد کند. این فعالیت‌ها عبارت اند از: غلتیدن یا پرش روی توپ‌ های بزرگ، پریدن درون استخرهای توپ، پریدن روی بالش‌ های بزرگ و چرخیدن در یک زنجیره محافظت شده.

مرکز تخصصی توانبخشی دکتر صابر با ارائه حرفه ای ترین خدمات در زمینه درمان اختلال پردازش حسی همچون رژیم حسی، کاردرمانی حسی، کاردرمانی ذهنی، گفتاردرمانی، رفتاردرمانی و... رضایت مراجعه کنندگان را همیشه به خود جلب می کند.