آرشیو مهر ماه 1401

https://mehdisaber.com

بیش فعالی و نقص توجه

۱۶ بازديد

اختلال بیش فعالی و نقص توجه نوعی اختلال پیچیده عصبی است که می تواند بر موفقیت کودک در مدرسه و هم چنین روابط آن ها تأثیر بگذارد. این اختلال غالبا ابتدا در دوران کودکی تشخیص داده می‌ شود و اغلب تا بزرگسالی ادامه پیدا می کند. بیش ‌فعالی اختلالی است که سبب می‌ شود کودکان در کنترل رفتار های خود دچار مشکل شوند. کودکان مبتلا به این اختلال ممکن است در توجه و کنترل رفتار های سریع و ناگهانی  با مشکل دچار شوند، بیش از حد فعال باشند، یا بدون فکر کردن در مورد تبعات رفتار های خود، عمل کنند. این اختلال یکی از شایع ‌ترین اختلالات روانپزشکی در کودکان می باشد.

علائم شایع بیش فعالی و نقص توجه

-رفتار خود محور

-قطع کردن صحبت دیگران

-مشکل در انتظار رسیدن نوبت

-آشفتگی عاطفی

-نداشتن آرام و قرار

-مشکل در بی سر و صدا بازی کردن

-کار های ناتمام

-عدم تمرکز

-اجتناب از کار هایی که به تلاش ذهنی بالا نیاز دارند

-اشتباهات

-رویا پردازی بسیار

-مشکل در نظم و انضباط

-فراموشی

-حواس پرتی

-آسیب مغزی

-مصرف الکل و دخانیات در دوران بارداری

علل بروز اختلال بیش عالی و نقص توجه

هنوز علت دقیق بروز اختلال بیش فعالی و نقص توجه مشخص نیست اما دانشمندان تصور می کنند که عوامل متعددی در بروز این اختلال نقش دارند از جمله عوامل و اختلالات ژنتیکی، سموم، قرار گرفتن در معرض مواد موجود در رحم، بیماری ها و آسیب دیدگی های خاص، آسیب مغزی، مصرف الکل و دخانیات در دوران بارداری، زایمان زودرس، وزن کم به هنگام تولد و... .

درمان

علاوه بر رفتار درمانی، دارو درمانی، کاردرمانی، گفتار درمانی، روان درمانی و بازی درمانی فراهم کردن یک شیوه زندگی سالم برای کودک مان می‌ تواند به او کمک کند تا آسان تر با علائم بیش فعالی و نقص توجه کنار بیاید.

کلینیک توانبخشی دکتر صابر، بهترین مرکز تشخیص کودکان بیش فعال در تهران، با ارائه بهترین خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی در زمینه درمان بیش فعالی و نقص توجه، رضایت همیشگی مراجعان را به خود جلب می کند.

 

 

کاردرمانی ذهنی کودکان

۱۶ بازديد

کاردرمانی ذهنی شاخه ای از کاردرمانی می باشد که به ایجاد و بهبود مهارت های ذهنی و درمان مشکلات ذهنی افرادی که دچار اختلال اند کمک می کند. کاردرمانی ذهنی با در نظر گرفتن ارتباط بین جسم و ذهن، برنامه تعیین شده ای را برای تقویت ارتباط میان این دو تعیین می کند. ضعف مهارت های حرکتی که به یکپارچگی حسی و حرکتی مربوط می باشند از جمله اختلالات مهمی بوده که این شاخه از کاردرمانی به آن می پردازد. در این حیطه از کاردرمانی از تکنیک های درمانی متنوعی مانند رفتار درمانی، بازی درمانی، حرکت درمانی، اتاق تاریک، ماساژ درمانی و … استفاده می شود. کاردرمانگر از وسایل و روش های متفاوت، تحریک پذیری حسی کودک را افزایش داده و بدین وسیله به بهبود مهارت های ذهنی_درکی او کمک می کند. آموزش های یک متخصص کاردرمانگر ذهنی با توجه به میزان بهره هوشی و مهارت های کودک ارائه می شود.
هدف اصلی از انجام کاردرمانی ذهنی کودکان، شناسایی نقاط ضعف کودک در انجام کارهای ضروی و روزانه و بهبود مهارت های کودک در جهت زندگی بهتر و ارتباط قوی تر با جامعه است. کاردرمانگر در این حیطه سعی می کند با ایجاد تغییراتی در محیط زندگی و کار، سعی در بهبود توانایی ها و مهارت های فرد در ایجاد ارتباط موثر با آن ها دارد.
چه کودکانی می توانند از کاردرمانی ذهنی بهره ببرند؟
کودکان مبتلا به:
-کم توانی ذهنی
-اختلالات یادگیری
-اختلال توجه و تمرکز
-اختلالات رفتاری همچون پرخاشگری و ناخن جویدن
-اختلال بیش فعالی
-اختلالات نافذ رشد مثل اوتیسم
-سندرم داون
-فلج مغزی
-تاخیر رشدی
-مشکلات اضطرابی و افسردگی
-اختلال وسواس

کاردرمانی ذهنی فواید زیادی برای کودکان دارد از جمله: تقویت توانایی های بازی، درمان مشکلات درکی_بینایی، بهبود مشکلات حسی، بهبود تعادل، بهبود مهارت های ارتباطی.

کلینیک کاردرمانی دکتر صابر با کادری مجرب و آزموده در زمینه کاردرمانی جسمی، حرفه ای ترین درمان را در این حوزه در غرب و شرق تهران ارائه می دهد.