لکنت زبان کودکان چیست؟!

۴ بازديد

لکنت زبان نوعی اختلال در صحبت کردن است، به طوری که فرد نمی تواند به طور پیوسته کلمات را ادا کند. لکنت زبان در کودکان بیشتر مشاهده می ‌شود و بین ۲ الی ۷ سالگی بروز پیدا می کند. پسران بیشتر از دختران به این اختلال دچار می‌ شوند. همه اختلالات گفتاری در کودکان را نباید لکنت زبان در نظر گرفت، چرا که کودکان در سنین ابتدایی حرف زدن به طور طبیعی دچار توقف و یا تکرار کلمه می ‌شوند، بنابراین والدین باید تا تکامل گفتاری کودک صبوری خود را حفظ کنند. اما گاهی کودک به علت اضطراب ‌های وارده و یا ترس دچار نوعی اختلال گفتاری می ‌شود به گونه ای که احتمال دارد برای بیان واژه ای فشار بیاورد و یا تغییر شکل در صورتش دیده شود. در این حالت باید گفتار کودک مورد بررسی قرار بگیرد. علت لکنت زبان را می‌توان سه عامل در نظر گرفت: آسیب های مغزی، آسیب های روحی، ژنتیک و وراثت.

علائم لکنت زبان

تکرار، طولانی شدن و توقف در گفتار سه رفتار اصلی در لکنت زبان هستند اما علائم دیگری هم وجود دارند از جمله:

-لرزش لب ها

-مکث پیش از حرف زدن

-جایگزینی کلمات

-پلک زدن چشم

-اضطراب پیش از شروع گفت و گو

-ناتوانی در شروع جمله

به چندین روش متفاوت می توان لکنت زبان را درمان کرد. واضح و اشکار است که هر چه درمان را زودتر شروع کنیم، نتایج دریافتی بهتر است، پس بعد از آگاهی از مشکل کودک باید او را به یک متخصص گفتاردرمانگر ببریم. از جمله درمان های لکنت زبان می توان گفتاردرمانی، دارو درمانی، دستگاه ضد لکنت، تمرینات گفتاردرمانی در منزل و... را نام برد.

مرکز گفتاردرمانی دکتر صابر، بهترین مرکز لکنت زبان تهران، با یک کلینیک گفتاردرمانی در غرب تهران و یک کلینیک گفتاردرمانی در شرق تهران، با استفاده از درمان های تخصصی و به روز به درمان کودکان با لکنت زبان می پردازد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.